Inovatyviausia fizikos mokytoja: gyvenime nemėgstame to, ko nesuprantame
Fizikos egzaminą pasiryžtančių laikyti mokinių skaičius kasmet išlieka menkas, nors gerą ateitį žadančių specialybių, reikalaujančių šio dalykų žinių – gausu.
Inovatyviausia fizikos mokytoja Saulė Paulikienė pastebi, kad „gyvenime nemėgstame to, ko nesuprantame“. Jos teigimu, neretai taip nutinka ir su fizika – jei mokiniams ją perprasti pasidaro sudėtinga, susidomėjimas išblėsta ir vos pasitaikius progai jos atsisakoma. Kad ir kaip bebūtų, padaryti, kad mokiniai į fizikos pamokas eitų ne vien dėl to, kad tai perspektyvu – įmanoma.
Padeda ir patyriminės veiklos, ir nebijojimas išeiti iš komforto zonos
Palangos Vlado Jurgučio pagrindinės mokyklos pedagogė dalinasi, kad dėl įdomesnės pamokos ir efektyvesnio žinių perteikimo niekada nebijo išeiti iš komforto zonos ar pasirengimui skirti daugiau laiko. Mokymo ir mokymosi medžiagą ji parenka pagal mokinių gebėjimus, pamokose siekia taikyti aktyvinančius metodus, kaip diskusiją, praktinį ar kūrybinį darbą, eksperimentinius darbus atliekamus namuose, prietaisų gaminimą.
„Norėtųsi, kad mokiniai jaustųsi laimingi besimokydami mokykloje. Kalbėdamasi su jau baigusiais mokyklą mokiniais tenka išgirsti, kad jie mokėsi fiziką todėl, kad patikau aš kaip mokytoja, mane tai visada džiugina“, – pasakoja S. Paulikienė.
Nominacijos „Inovatyviausias fizikos mokytojas (-a)“ steigėjos UAB „Light Conversion“ direktorius Martynas Barkauskas atkreipia dėmesį, kad mokant fizikos labai lengva pasislėpti už formulių. „Kitą vertus, šis mokslas ypač dėkingas vizualizacijų ir patyrimine prasme, nes beveik viską apie ką kalba mokyklos programa galima aptikti mus supančioje aplinkoje“, – papildo direktorius.
„Siekiant išplėsti šios srities pasiekiamumą tarp mokinių, reikia daugiau gyvų pavyzdžių, istorijų. Padėti gali praktiniai uždaviniai, kuriuose nėra iškart akivaizdžiai suformuluota, kas duota, ką rasti ir kokią formulę naudoti, o po truputi vedama į abstrakcijos pasaulį. Tada formulės pritaikymas bus jau tik techninis veiksmas“, – teigia M. Barkauskas.
S. Paulikienė taip pat gali patvirtinti, kad patyriminis ugdymas fizikos pamokose pasiteisina. Jos teigimu, mokiniai geriau įsisavina informaciją kai nuo praktinės veiklos einama prie naujos medžiagos.
„Mokykloje pasiteisinimas, kad negaliu daryti su mokiniais praktinių darbų, nes neturiu priemonių jau nebegalioja. Šiai dienai mokyklos aprūpintos gamtamokslinėmis laboratorinėmis priemonėmis su tiriamųjų veiklų aprašais, todėl mokytojui nereikia gaišti papildomo laiko ruošiantis tiriamajai veiklai“, – pabrėžia mokytoja.
Svarbu mokiniams ir mokytojams suteikti laisvės
Du metus iš eilės geidžiamiausio darbdavio titulą gavusios UAB „Light Conversion“ vadovas pastebi, kad svarbu sukurti tinkamą aplinką dirbti mėgstamą darbą. „Netrukdykime mokytojams dirbti ir nekurkime dirbtinių kliūčių, perteklinių reikalavimų. Gal perdėta kontrolė ir nedaro tiesioginės įtakos mokytojo darbui, žinių perdavimo mokiniams procesui, bet, tikriausiai, turi įtakos pačių mokytojų būsenai ir komfortui“, – dalinasi patarimais M. Barkauskas.
Anot jo, svarbu nevaržyti ir mokinių: „prieš ugdydami tyrėjus pabandykime nenužudyti smalsumo. Pradedant nuo šeimos ir baigiant mokykla.“ Tokios pat nuomonės laikosi ir mokytoja, kuri mano, kad labai naudinga mokiniams padėti tapti patiems savo mokymosi šeimininkais. „Mokytojas turi būti tik vedliu, o mokomoji medžiaga – tik pagalbinė priemonė, padedanti mokiniams spręsti kylančias problemas. Turime išmokyti mokinius mąstyti nestandartiškai, kūrybiškai, jie turi pasitikėti savo jėgomis“, – pataria S. Paulikienė.
Inovatyviausių mokytojų apdovanojimai 2019 – didelio verslo, valdžios ir švietimo bendruomenės dėmesio susilaukusi iniciatyva, kurios tikslas – skleisti žinią apie puikius mokytojus Lietuvoje ir jiems atsidėkoti. Daugiau informacijos apie iniciatyvą galite rasti puslapyje www.mokytojuapdovanojimai.lt