Apie tai, kad pradinių klasių mokytojas vaidina labai svarbų vaidmenį kiekvieno vaiko gyvenime kalba ir psichologai, ir švietimo specialistai. Neatsitiktinai dėl inovatyviausio Lietuvos pradinių klasių mokytojo vardo šiemet varžosi daugiausia kandidatų – tai tapo populiariausia nominacija Žinių ekonomikos forumo rengiamuose apdovanojimuose. Apie aukštus pradinių klasių pedagogams keliamus reikalavimus ir jiems tenkančią atsakomybę plačiau kalba Žinių ekonomikos forumo Inovatyviausių mokytojų apdovanojimų iniciatyvos koordinatorė Gintarė Petkevičienė, vaikų psichologė Asta Blandė ir „Šviesos“ direktorė Jurgita Nacevičienė.

„Pradinio ugdymo svarba ir reikšmė grindžiama įvairiais tyrimais, rodančiais, kad kokybiškas pradinis ugdymas mažina socialinę nelygybę, kloja pagrindą svarbiausių gebėjimų formavimuisi ir stiprinimui, didina tikimybę, jog vėliau akademiniai pasiekimai bus aukštesni. Praeitais metais pirmą kartą organizuojant Inovatyviausių mokytojų konkursą gavome daug užklausų dėl pradinio ugdymo mokytojo apdovanojimo – buvo daug norinčių nominuoti inovatyvius pradinio ugdymo pedagogus, bet tam skirtos nominacijos neturėjome. Suvokdami pradinio ugdymo svarbą šiemet atsižvelgėme į kilusį poreikį ir į konkursą įtraukėme šią papildomą nominaciją“, – teigia. G. Petkevičienė.

Žvelgiant iš psichologinės pusės, pradinukų mokytojo vaidmuo yra labai svarbus jaunojo moksleivio raidai. Dėl to pradinių klasių pedagogų misija skiriasi nuo vyresnių vaikų mokytojų dalykininkų.

„Pradinių klasių mokytojas – tarsi mokyklos vizitinė kortelė, pagal kurią vaikas susikuria nuomonę apie mokyklą, kurioje praleis nemažą dalį laiko. Nuo to, kaip mokytojas pasitinka, ar suteikia reikiamos pagalbos, ar ne, kaip motyvuoja ir moko, padeda susidraugauti ir matyti ne tik savo, bet ir kitų poreikius, labai priklausys vaiko požiūris į tolesnį ryšį su mokykla ir joje dirbančiais pedagogais. O juk viskas prasideda nuo minčių“, – kalba psichologė A. Blandė, konsultuojanti šeimas ir mokyklas.

A. Blandė sutinka, kad pradinių klasių mokytojas yra ypatingas, o kai kuriais atvejais net ir lemtingas žmogus vaiko gyvenimui. Nuo jo gebėjimo pažinti, įsigilinti, suprasti ir gebėti motyvuoti vaiką priklausys, ar jis priims mokymąsi ir bendravimą kaip ypač svarbius dalykus gyvenime ir sieks keistis bei tobulėti.

EBPO švietimo ataskaitos duomenimis, beveik 50 proc. pradinių ir žemesnių vidurinių klasių mokytojų Lietuvoje yra 50-ies metų ir vyresni, kai tuo tarpu EBPO šalių vidurkis yra 34 procentai. Tačiau Lietuvos švietimo ekspertai tvirtina, kad nepaisant vyresnio amžiaus, tarp Lietuvos mokytojų yra nemažai tokių, kuriems nestinga inovatyvumo ir noro mokytis.

„Pradinių klasių mokytojai yra patys aktyviausi ir labiausiai naujovėmis besidomintys pedagogai, o šios jų pastangos nuolat domėtis ir mokytis yra itin vertingos vaikams. Būtent pradinėse klasėse vaikai įgyja svarbiausius pagrindus jų ateičiai – tai yra gebėjimas mokytis, kūrybingumas, bendradarbiavimas, pasitikėjimas savimi, kritinis mąstymas. Šiuolaikinis pasaulis labai greitai keičiasi, todėl niekas nežino, ką veiks dabartiniai pradinukai pabaigę mokyklą, kokios bus jų profesijos ir iššūkiai. Todėl vaikams gyvenime labiausiai pravers šie dar pradinėse klasėse įgyti pagrindai ir svarbiausias iš jų – gebėjimas nuolat mokytis visą gyvenimą“, – teigia „Šviesos“ direktorė J. Nacevičienė, penktadienį apsilankiusi pradinių klasių mokytojams skirtoje konferencijoje „Naujoji karta: atradimų pamokos nuo 1 klasės“.

Ekspertai sutinka, kad paskatinti kuo daugiau mokytojų žvelgti į savo darbą inovatyviai, drąsiai, nebijoti mokytis ir išbandyti naujoves gali geroji jų kolegų patirtis ir patarimai. Kitas veiksnys – būtinybė sudaryti mokytojams sąlygas naudotis naujausiomis ugdymo priemonėmis, derinti įvairius metodus ir įgyvendinti sumanymus.

„Dirbti su šiandienos vaikais yra labai įdomu, tačiau ne visi mokytojai tai pozityviai priima ir to siekia. Tam, kad vaikai norėtų kartu su mokytoju tyrinėti, eksperimentuoti ir  atrasti, reikia pačiam būti smalsiam, kūrybingam ir energingam, ieškoti naujovių, įvairių netikėtų priėjimų, skirtingos aplinkos ir būtinai bendradarbiauti su mokinių tėvais. Mokytojams tenka gana daug užduočių, tačiau džiaugiuosi, kad mokyklose sutinkame ne vieną įkvepiantį pavyzdį. Jie – nuolat apsupti mokinių, o kartu nuveikti darbai stebina visą mokyklos bendruomenę“, – teigia A. Blandė.

Inovatyviausių mokytojų apdovanojimų laureatai bus paskelbti Vilniuje, lapkričio 21 dieną. Nugalėtojus renkanti komisija vadovaujasi keliais pagrindiniais kriterijais: pedagoginis profesionalumas, lyderystė, technologijų taikymas ugdyme ir nuolatinis tobulėjimas.

Antrus metus iš eilės asociacija „Žinių ekonomikos forumas“ su partneriais UAB „Šviesa“ organizuoja Inovatyviausių mokytojų apdovanojimus 2017. Atsinaujinusios ir didelio verslo, valdžios ir švietimo bendruomenės dėmesio susilaukusios iniciatyvos tikslas − skleisti žinią apie puikius mokytojus Lietuvos visuomenei ir jiems padėkoti. 

Daugiau informacijos galite rasti iniciatyvos internetinėje svetainėje: www.mokytojuapdovanojimai.lt