Jūratė Cvilikienė: kokius lūkesčius keliame ugdymo sistemai ir kaip juos patenkinti?

Technologinė pažanga eliminuoja dalies šiandien egzistuojančių specialybių poreikį. Spartėjanti technologinė plėtra keičia reikalavimus ne tik jaunajai kartai, tačiau ir tiems, kas ją ugdo. Mintis, kad geram mokytojui užtenka specializuotis tik vienoje srityje, nebeteko prasmės. Jam kasdien tenka užsidėti ne vienos profesijos atstovo kepurę, kad galėtų ugdyti mokinį, gebėsiantį įsilieti į ateities darbo rinką.

„Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė

„Swedbank“ Finansų instituto vadovė pastebi, kad lūkesčiai mokytojui kyla nuolat. Būtent iš jo tikimąsi naujovių pritaikymo ugdyme, o tam verta pasitelkti įvairius aplink esančius išteklius.

„Bendradarbiavimas plečia akiratį, skatina kūrybingumą, kuria naujas idėjas ir leidžia gilintis įvairiose srityse. Sujungę jėgas lietuvių ir istorijos, matematikos ir informatikos ar ekonomikos mokytojai drauge su verslo atstovais gali pasiekti kur kas aukštesnių ir efektyvesnių rezultatų, nei dirbdami atskirai. Pavyzdžiui, galima integruoti asmeninių finansų valdymą į matematikos pamoką, kurti įvairius projektus, sujungiant per ekonomikos pamokas gautas žinias su naujo verslo kūrimu, skatinti dirbti komandose, rengti diskusijos tipo pamokas įvairiomis temomis, pasitelkti technologijas ar rengti internetinius seminarus su įvairių sričių specialistais iš viso pasaulio“, − J. Cvilikienė vardija bendradarbiavimo galimybes.

Ji teigia, kad naujovės įtraukia mokinius, parodo, jog mokymasis gali būti įdomus, o kartu motyvuoja ir pačius mokytojus. Tačiau kalbant apie novatoriškumą J. Cvilikienė skatina mąstyti plačiau, nei tik apie naujausias technologijas: „Tai – ir gebėjimas bendrauti, dalintis žiniomis ir idėjomis, mokytojų, mokinių, tėvų tarpusavio draugystė. Šiam santykiui kurti turėtų būti panaudojamos visos prieinamos, ir technologinės, priemonės“.

Nors dabar populiaru kalbėti apie ateityje laukiančius iššūkius bei akcentuojama mokyklos svarba ugdant visapusišką asmenybę, J. Cvilikienė mano, kad į ateitį orientuotą mokyklą jau kuriame: „Jau dabar mažais žingsneliais judame link to – kalbame apie geresnę mokyklą, diskutuojame, kaip to galime pasiekti, taikome naujus sumanymus praktikoje, stengiamės keisti nusistovėjusius stereotipus apie mokytojo, mokinio ir mokyklos darbą. Šie pokyčiai jau yra matomi kai kuriose Lietuvos mokyklose, tikiu, kad tai taps ne atsitiktinumu, o norma.“ Ji teigia, kad anksčiau niekas net nebūtų susimąstęs, kad reikėtų mokyti ne tik tradicinių disciplinų žinių, tačiau ir emocinio, finansinio raštingumo. Pastarasis, J. Cvilikienės nuomone, vis dėlto dar kelia papildomų iššūkių mokytojui.

„Reikia pripažinti, kad ne visi mokiniai mato tinkamus finansų valdymo pavyzdžius šeimose, tad mokyklai ir mokytojams (ir aš kalbu ne tik apie ekonomikos mokytojus) šioje vietoje tenka nemaža atsakomybė. Pinigai ir su jais susiję sprendimai suaugusį žmogų supa visur, tad mokyklą baigęs jaunuolis turėtų gebėti ne tik suskaičiuoti grąžą parduotuvėje ar žinoti, kiek kainuoja naujas telefonas, tačiau ir suvokti, kas yra atsakingas skolinimasis, kokią įtaką mūsų gyvenime turi kredito istorija ar kuo naudingas yra taupymas“.

Ji apibendrina, kad sėkminga mokykla suprantama kaip ta, kurioje norisi būti, kurioje  inovacijos, naujos idėjos, pagalba ir noras dirbti yra skatinami ir palaikomi: „Mokykla, kuri yra atvira bendradarbiavimui ir naujovėms, yra sėkminga, nes ji nesikoncentruoja tik į vertinimą, pažymį. Ji siekia tobulėti, ieško galimybių, kaip sudominti mokinį, kaip motyvuoti mokytoją ir kaip skatinti mokyklos bendruomenės narius prisidėti prie tolimesnės sėkmės kūrimo“.

Asociacija „Žinių ekonomikos forumas“ kartu su partneriais UAB „Šviesa“ antrus metus iš eilės organizuoja „Inovatyviausių mokytojų apdovanojimus 2017“, kurių tikslas prisidėti prie pedagogo profesijos prestižo gerinimo. Šiemet bus apdovanoti 7 inovatyviausi mokytojai, remiantis pedagoginio profesionalumo, pedagoginės lyderystės, nuolatinio mokymosi ir technologijų naudojimo ugdymo procese kriterijais. Taip pat, šiais metais bus teikiamos ir 3 papildomos nominacijos, skirtos metų mokyklos vadovui, neformaliam STEAM teikėjui bei publikos išrinktam mokytojui. AB „Swedbank“ yra „Inovatyviausio socialinių dalykų mokytojo“ (istorija, pilietiškumas, geografija, ekonomika, dorinis ugdymas) nominacijos steigėjai.

Daugiau informacijos galite rasti iniciatyvos internetinėje svetainėje: www.mokytojuapdovanojimai.lt