Vaikų likimų kalviai: kaip pasikeitė mokytojo vaidmuo?

Tarptautiniai tyrimai rodo, kad didžiausią įtaką mokinių pažangai daro mokytojas. Dėl to ant jo pečių krinta didžiulė atsakomybė. Taigi, kokia ji? Mokytojo darbo tikslas buvo labai aiškus, kai ugdymo modelis buvo „gamyklinis“, bet šiuolaikinis pasaulis ir kintantys mokinių bei tėvų lūkesčiai verčia mokytojus prisiimti naujus vaidmenis. Nauji iššūkiai skatina iš naujo įvertinti ir mokytojo profesijos reikšmę bei įtaką vaikų gyvenimui. Koks turi būti šiuolaikinis, inovatyvus mokytojas, kad jį galima būtų pristatyti kaip pavyzdį kitiems?

Mokytojo smalsumas įkvepia vaikus domėtis

„Iš mokytojo tikimasi, kad jis bus aktyvus, išmanus ir nuolat tobulėjantis. Mokytojui dabar keliamas iššūkis būti novatoriumi, nors prieš keliolika metų jis buvo mokomas kitokių dalykų“, − taip sako Rizikos kapitalo fondo „Nextury Ventures“ generalinis direktorius, „Žinių ekonomikos forumo“ tarybos pirmininkas Mindaugas Glodas.

FB-SV334840 - Version 3

Mindaugas Glodas, Žinių ekonomikos forumo tarybos pirmininkas

M. Glodas mano, kad tokios technologijos kaip 3D spausdintuvai, virtuali tikrovė ar robotika yra palyginti naujos ir dar tik vystosi. Galimybės jas taikyti ugdymo procese didės, tad tik nuolatinis tobulėjimas leidžia mokytojams neatsilikti.

„XXI a. iššūkiai, į ateitį orientuota darbo rinka, verslas diktuoja kitokias tendencijas, prie kurių tenka prisitaikyti ne tik moksleiviui. Mokytojas privalo nuolat tobulėti, gerinti savo kompetencijas, smalsumu rodyti pavyzdį mokiniams. „Iškalimas“, žinojimas tiek, „kiek pasakyta“, jau ne aktualu, dabar svarbu ugdyti mokinių gebėjimą apdoroti informaciją, kritiškai ją vertinti, ugdyti kūrybiškas asmenybes“, – teigia M. Glodas.

Pamokos vedlys

Inovatyviausių mokytojų iniciatyvos partnerės UAB „Šviesa“ direktorė Jurgita Nacevičienė pastebi, kaip per paskutinį dešimtmetį pasikeitė ne tik mokytojo vaidmuo, bet ir darbo pobūdis.

img_7980

Jurgita Nacevičienė, UAB „Šviesa“ direktorė

„Geriausi šiuolaikiniai mokytojai tapo pamokos vedliais, padedančiais vaikui pačiam atrasti reikalingas žinias. Ieškodamas informacijos ir atsakymų pats, vaikas ne tik išmoksta dėstomų dalykų, bet ir įgyja svarbiausias kompetencijas, kurių jam prireiks: dirbti komandoje, spręsti problemas, pasitelkti kūrybiškumą, pasitikėti savimi“, – vardija J. Nacevičienė.

Ji atkreipia dėmesį, kad, nepaisant tėvų norų ar net vaiko gabumų, mėgstamiausių dalykų pasirinkimą bei tolesnių studijų kryptį dažniausiai lemia būtent mokytojų asmenybės.

„Įsidėmėkime, kad visi vaikai yra geri. Visi. Ir visiškai nereikia piktintis, kad šiuolaikinis jaunimas nenori mokytis, tūno sulindę į telefonus ar nesimoko to, kas jiems atrodo nereikalinga. Viskas, ką tereikia padaryti, – tai sudominti mokinį, rasti su juo bendrą kalbą ir bendrų interesų. Tai gebantys mokytojai ir yra patys geriausi – jiems turime būti dėkingi už auklėtinių atradimus ir norą mokytis. Vaikus įkvepiantys mokytojai, turėdami savo rankose dar ir gausybę pagalbinių priemonių, moka daryti stebuklus. Ir daro juos kasdien“, – sako „Šviesos“ vadovė.

Mokytojas – bendruomenės lyderis

vilma-backiute-pedagogu-veiklos-skyriaus-vedeja-smm

Vilma Bačkiūtė, Švietimo ir mokslo ministerijos pedagogų veiklos skyriaus vedėja

Kad mokytojo vaidmuo visuomenėje tikrai svarbus, taip pat kalba Vilma Bačkiūtė, Švietimo ir mokslo ministerijos pedagogų veiklos skyriaus vedėja. Ji sako, kad mokykloje mokytojas turėtų prisiimti aktyvaus bendruomenės nario – lyderio – vaidmenį, būti matomas ne tik mokykloje, pavyzdžiui, dalyvauti viešose diskusijose aktualiais klausimais, veikti tarptautiniu, valstybiniu ar regioniniu lygmeniu, dalytis ekspertinėmis žiniomis ar net padėti įgyvendinti įvairias švietimo iniciatyvas.

„Žmogus, drąsiai rodantis savo laisvę ir aktyvų domėjimąsi, pagarbią elgseną su kitais, atvirą ir nuoširdų bendravimą, turėtų dirbti mokykloje. Manau, kad šios savybės (nesvarbu, vadinsime jas lyderio savybėmis ar ne) mokytojui yra svarbesnės už dalyko žinias, nes žinių lengvai galima įgyti. Vaikai greitai pastebi išskirtinumą, vertina drąsą ir žavisi aktyviomis asmenybėmis. Tokių savybių turintiems mokytojams nesunku motyvuoti „sunkius“ paauglius mokytis pamokose. Aktyviai ne mokyklos veikloje dalyvaujantis toks mokytojas suburia kolegų ratą ir sukuria profesionalų tinklus, taip palengvindamas sau reikiamos profesionalios pagalbos paieškas, kad toliau sėkmingai augtų ir tobulėtų“, – teigia V. Bačkiūtė.

Asociacija „Žinių ekonomikos forumas“ kartu su partneriais UAB „Šviesa“ organizuoja „Inovatyviausių mokytojų apdovanojimus 2016“, kurių tikslas prisidėti prie pedagogo profesijos prestižo gerinimo.  Šiemet bus apdovanoti 6 inovatyviausi mokytojai, remiantis pedagoginio profesionalumo, pedagoginės lyderystės, nuolatinio mokymosi ir technologijų naudojimo ugdymo procese kriterijais. Taip pat, šiais metais bus teikiamos ir 4 papildomos nominacijos, skirtos tarptautiškiausiai mokyklai, metų mokyklos vadovui, neformaliam STEAM teikėjui bei lrytas.lt publikos išrinktam mokytojui. UAB „Šviesa“ yra „Metų mokykos CEO“ nominacijos steigėja.

Aplikuoti ir nominuoti kandidatus kviečiame čia: www.mokytojuapdovanojimai.lt/aplikuok

Daugiau informacijos galite rasti iniciatyvos internetinėje svetainėje: www.mokytojuapdovanojimai.lt